November 9, 2004

Destroying America
To Save The World

TV’s Global Warming Coverage Hides Cost Of Kyoto Treaty

EXECUTIVE SUMMARY

global warming and the Kyoto treaty that liberal environmentalists claim would

cure it. Those same newscasts have all-but ignored the negative economic
consequences that ratifying Kyoto would have on the U.S. The network coverage also
largely ignored scientific evidence questioning global warming theory, while touting
dramatic claims of liberal environmental activists.

For nearly four years, network news programs have presented a skewed view of

To document how network news has slanted the global warming debate,
researchers with the Media Research Center’s Free Market Project analyzed all 165 news
stories about global warming aired on the three broadcast network evening newscasts
and two cable news shows between January 20, 2001 and September 30, 2004. Among
the major findings:

u Global Warming More Dangerous Than Kyoto Treaty: Three times as
many network stories (46 percent) featured dramatic reports about global
warming’s potential impact than mentioned the downside of signing the
treaty (12 percent).

u NBC, CBS and CNN Ignore Specific Cost of Kyoto: The cost to American
taxpayers of adopting the Kyoto provisions have been estimated as high
as $440 billion annually. ABC and the Fox News Channel were the only
two networks that told viewers about the potentially crippling price tag.
Even those were brief mentions in larger reports. NBC, CBS and CNN
failed to pass on this essential information. No story on any network was
devoted solely to discussing the treaty’s economic impact. Broadcast news
shows mentioned polar bears three times as often as they discussed any
cost attributed to signing Kyoto.



u Bipartisan Opposition to Treaty Unreported: Only one of 165 news
stories mentioned that the Senate had voted unanimously 95-0 against
Kyoto. Forty-nine stories on all five news programs cited President Bush'’s
blocking or pulling out of Kyoto without mentioning the unanimous vote.
That unanimous resolution included Democratic presidential candidate
Sen. John Kerry, though that is never discussed either. The Fox Report was
the only show that included this key information about the Senate
opposition.

u No Science Debate Allowed: Broadcast news programs presented the
claims of liberal environmentalists that global warming is a given, that
mankind is to blame for it, or both, 55 percent of the time (77 stories).
That’s six times more often than they showed valid scientific objection to
global warming theories.

u Fox Report the Best News Show, NBC Nightly News the Worst: The best
show for covering climate change was the Fox Report. It reported the cost
of Kyoto and was the only show to mention the Senate vote opposing the
treaty. It also made effective use of experts on both sides. Sixty-four
percent of the NBC Nightly News climate change stories were pro-Kyoto -
more than any other program. Only three of those stories raised questions
about the science behind global warming.

u ABC’s Bob Jamieson the Best Reporter, NBC’s Robert Hager the Worst:
The best reporter was ABC World News Tonight’s Bob Jamieson. Jamieson
was the sole broadcast reporter who included the costs of signing the
climate treaty. Reporter Robert Hager’s January 8, 2004 story earned him
the title as worst reporter. Hager undermined an interview subject by
referring to him as being “with a think tank funded in large part by big oil
companies.”

The MRC’s Free Market Project report concludes with four recommendations. First,
news organizations must provide a balance of experts and opinions on both sides of
issues in their stories. The global warming stories show that is a major problem.
Secondly, news shows need to explain the cost and impact of significant proposals like
the Kyoto Treaty. Third, the networks need to be more skeptical of comments made by
environmentalists, just as they are skeptical of comments from the business community.
Lastly, networks need to find a way to monitor coverage over time so they can track
their performance on these key concerns.



Destroying America
To Save The World

TV’s Global Warming Coverage Hides Cost Of Kyoto Treaty

DAN GAINOR
DIRECTOR, MRC’S FREE MARKET PROJECT

hasn’t hit the news every day, but when it has, it has done so with a bang.
Network news programs have parroted almost any claim to paint a horrifying
picture of climate change and focus on the “impending doom” of global warming.

Deadly droughts, polar caps melting, forest fires, sweltering heat. Global warming

One thing has become clear: what is “impending” is the Kyoto Protocol, a treaty
designed to cut emissions that allegedly contribute to global warming. In October,
Russia’s lower house of parliament ratified the treaty - giving it sufficient support to
force participating industrialized nations to cut their collective emissions of six key
greenhouse gases to 5.2 percent below 1990 levels by 2012.

Thousands of scientists challenge the thinking behind this new treaty, but the
opposite view is in force on network

news shows. ABC’s World News
Tonight reporter Terry Moran Broadcast News Presents

provides a fine example. On June 3, Slanted View of Warming
2002, after Moran listed several

possible impacts from global

warming, including lost snow packs 70

in mountains and sinking islands in 60

the Atlantic, he then reported, “The S0

scientists note these kinds of :g

projections are iffy, but the basic 20

science, as you say, they are certain of, 10 ‘ ‘ 16]
and that is that global warming exists, | g

and humans help make it.”
P || Stories on Warming Consequences

. Stories on Consequences to U.S.

That view is commonplace on

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 1



network news. The Media Research
Center’s Free Market Project studied
165 global warming stories from
January 20, 2001 through September
30, 2004 and found the network news
shows typically have presented a
biased view of the issue. Show after
show emphasized the view that
global warming is here and threatens
not only our way of life, but our very
existence. That position overlooked
how a climate change treaty would
impact the United States.

The very foundation of the
view the networks presented ignored
much scientific evidence questioning
global warming theory. Many

The Good

The Fox News Channel delivered
better and more balanced reporting on
global warming. Their use of experts on
both sides of the issue was fair. In addition,
they were the only network to explain that
the Senate had voted 95-0 in a resolution
against Kyoto. Fox also showed the climate
treaty might have hefty costs for U.S.
consumers.

Honorable mention goes to ABC
News reporter Bob Jamieson who was the
only broadcast reporter to discuss specific
costs that could be the result of the Kyoto
pact. Jamieson even quoted an expert who
challenged the usefulness of the treaty.

reputable scientists argue the entire foundation for global warming is questionable.
Even many warming supporters raise questions about the extent of mankind’s

contribution to the possible problem.

The heart of the global warming dispute remains quite important. Scientists have
been debating the reality of climate change and its potential impact for years. Despite
extensive scientific opposition, worldwide environmental groups pushed for action that
led to the 1997 Kyoto Protocol on Climate Change. The pact required reductions in
emissions below 1990 levels for developed nations. The U.S. received the strongest
sanction and was required to cut emissions 7 percent below 1990 levels - nearly 20

percent below current estimates.

President Bill Clinton signed the treaty, but never sent it to the Senate for
ratification because of its strong vocal opposition. The issue appeared dead in the U.S.
until George W. Bush resurrected the debate when he was elected president. President
Bush pulled back from Kyoto because of the cost and unresolved questions that
remained about the science behind it. The networks repeatedly labeled and blamed
President Bush as the sole person who wanted to “pull out,” “block” or “kill” Kyoto.
Bush was roundly criticized by environmental groups and world leaders for focusing
on the impact it would have on the U.S. economy. The networks emphasized that as
well. News programs virtually paid no attention to Clinton’s lack of action on the
treaty or the Senate’s 95-0 vote opposing it.

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 2



Kyoto Would Cost Billions of Dollars, Millions of Jobs

In the seven years since Kyoto
was tentatively agreed to, there have The Bad

been several economic surveys about While CBS Evening News did more
its impact on the U.S. These reports stories than any other news show, they
estimate signing the accord would also were more tilted toward the view of
cost the U.S. between $225 billion to climate catastrophe than any other

more than $400 billion per year. The network, as well. CBS did 49 stories and
more than half of those painted a view that
global warming is devastating, but they
never included the basic financial costs of
signing the treaty to balance their story.
CBS consistently was willing to embrace
exaggeration and sensationalism to make
its points about climate change.

U.S. Energy Information
Administration also predicted Kyoto
would cause widespread employment
loss nationwide ranging from 1.1
million to 4.9 million jobs. They
added that it would cause a major
spike in energy prices, predicting an
increase of prices that could hit as
high as 100 percent if the treaty were signed. These estimates were rarely reported on
the five networks news programs we studied.

While many experts question the economics of Kyoto, others continue to find
flaws in the science behind it. Recently, the Russian Academy of Sciences added its
voice to the growing list of those who question the thinking behind Kyoto. That didn’t
stop eight state attorneys general from starting the latest round of the fight. They filed
suit against U.S. power companies to force cuts in carbon dioxide emissions. The
attorneys general represent New York and California and are headed up by New York
State Attorney General Elliot Spitzer. He has been in the news a great deal for filing a
series of corporate wrong-doings lawsuits. The outspoken Democrat, who is eyeing the
governor’s seat in 2006, also has taken on executives at Merrill Lynch, Enron,
WorldCom and Tyco.

A new climate change report landed in the middle of this ongoing dispute in
August 2004. “Our Changing Planet,” by the Climate Change Science Program and the
Subcommittee on Global Change Research, indicated that manmade gases like carbon
dioxide are linked to global warming. Two Bush Cabinet members, Secretary of
Commerce Don Evans and Secretary of Energy Spencer Abraham, signed the letter
introducing the paper to Congress.

The network newscasts haven’t been bystanders in the debate on warming. Their
stories have taken on a theatrical nature predicting cataclysm after cataclysm. Here is

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 3



only part of a sample from Patricia
Sabga at NBC Nightly News (Aug. 6,

2003):

“Europe is burning, sweltering
in one of the hottest summers
in memory. Temperatures
topping 104 degrees from
Lisbon to Berlin. Searing heat,
high winds and drought
sparking forest fires
throughout the continent. In
Portugal, officials asked NATO
for water-dropping planes to
battle blazes that have killed a
dozen people. The French
nuclear reactor was hosed
down to keep it from
overheating. Rail service in
parts of Britain slowed or
suspended for fear the train

The Ugly

It was a challenge picking the worst
report out of the 165 surveyed. Many were
biased — lacking even an attempt at
balance with science and economic
information that counters network group
think. One report stood out from the rest —
NBC’s January 8, 2004 story about a global
warming study. Reporter Robert Hager
cited the report for the bulk of his story —
predicting extinction for more than a million
species by the middle of the century.

Rather than use the chance to delve
into warming, Hager buried one quote from
an opponent and used it to undermine the
opposition view. He referred to the speaker
as being “with a think tank funded in large
part by big oil companies.” NBC produced
a completely unbalanced report as a result.

tracks will buckle in the heat. Across Europe, crop damages from drought
estimated in the billions of dollars. “

Such reports are all too common. If you didn’t know any better, you would think
climate change already is a problem of Biblical proportions. The potentially devastating
impact of climate change is consistently emphasized on a routine basis in network news
reporting.

Media Coverage of Climate Change an Ongoing Problem

This is the third time the MRC’s Free Market Project has analyzed network
coverage of global warming. We wanted to know whether the past pro-Kyoto slant
continued. To find out, Free Market Project researchers analyzed all the news stories

about global warming and the Kyoto Protocol during the George W. Bush presidency -
from January 20, 2001 until September 30, 2004. This was a time of a pivotal policy shift
in the executive branch of government. The stories aired on the three broadcast network
evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS Evening News and NBC Nightly
News), as well as the two major cable news shows (CNN’s News Night with Aaron Brown
and the Fox Report).

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 4



All three broadcast networks provided a fairly similar amount of coverage. CBS
aired the most stories (49 stories, including 37 full reports and the largest number of
anchor briefs - 12) followed by NBC with 47 stories (41 full reports, 6 anchor briefs) and
ABC with 43 (36 full reports and 7 anchor briefs). The two cable networks ran a total of
26 pieces on global warming. The Fox News Channel led with 16 pieces (9 full reports
and 7 anchor briefs). CNN had the lowest level of coverage with only 10 stories.

Global Warming More Dangerous Than Kyoto Treaty

The network news bias aF 1
strongly favors reporting about the CBS was disaster central.

potential impact of global warming A full 55 percent (27 stories) of
over any potential impact from their stories discussed some sort of
signing the Kyoto agreement. negative impact of climate change.

Reported consequences of global i . .
warming showed up in 44 percent (73 | Lhat eclipsed their stories on the

stories) of the stories while any impact Kyoto might have by more
reference to the impact of signing the than a 3-to-1 margin.
pact occurred in only 13 percent (22
stories). That’s an incredible
difference of more than 3 to 1.

The networks love “scary” weather stories. They don’t seem to love explaining
the “scary” consequences of signing the climate change pact. The networks rarely
mentioned any financial impact in those 20 stories we analyzed. That sounds far better
than it really was. In fact, most comments were extremely minor - either limited
explanations by reporters or a one- or two-sentence quote from President Bush. On
several occasions, the networks relied on versions of the Bush quote, “harm the
economy” to elaborate on the possible impact of the treaty. The few times the networks
mentioned the potentially positive effects of global warming, they were also buried
beneath more statements about the perceived horrors of warming.

That didn’t stop the networks from going into amazing depth about the potential
impact of global warming. In nearly half of the total stories, the five networks focused
on the harsh “realities” of global warming.

Most of the articles were consistent in tone and style. Bad things are happening
out there, they claimed, and many of those things can be traced back to global warming.
Drops in lobster catches, hot weather, cold weather, more rain, less rain and a host of
other occurrences were all linked in some way to global warming.

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 5



CBS was disaster central. A full 55 percent (27 stories) of their stories discussed
some sort of negative impact of climate change. That eclipsed their stories on the
impact Kyoto might have by more than a 3-to-1 margin.

The network even blamed warming for heightening our danger to terrorism by
allowing terrorists to potentially take ocean routes previously impassible to naval
traffic. On May 31, 2004, CBS reporter Jerry Bowen explained, “But Dennis Conlon, who
helped write a recently declassified document exploring the military implications of a
watery Arctic, says an open Northwest Passage makes America open to new threats.”

ABC’s World News Tonight had the worst record of the five news shows studied
in this area. While they covered the impact of warming in only 40 percent (17) of their
stories, less than their broadcast competitors, they only covered the impact of signing
the pact three times. That means warming received nearly six times as much coverage.
In the newscasts we studied, cable was less hysterical. CNN only mentioned the
consequences of Kyoto in 30 percent (three) of their reports - the lowest percentage
among any network. The Fox News Channel cited the potential consequences of
warming 38 percent (six), or only one-and-a-half as many times as they discussed the
impact of Kyoto. That ratio of 1.5 to 1 was the lowest of any of the networks.

NBC, CBS and CNN Ignore Specific Cost of Kyoto

Networks reported estimates
of the costs of signing the Kyoto
treaty in only two of the 165 news
stories. That’s just 1 percent of the
time. Since one of those accounts was
on cable’s Fox News Channel, the
numbers for the broadcasters were
even worse. Cost appeared in ONE
broadcast network story out of 139
stories. This is despite the fact that
estimates, including one by the
Department of Energy, ranged from
$225 billion to $440 billion each year.

Such a failure is fairly
commonplace. Journalists are taught

Only two stories on any
network mentioned the potential
cost to American consumers of
signing onto the global warming
pact. Those two stories in our
study - one on the Fox News
Channel and the other on ABC -
were the only chance for network
news viewers to learn about the
cost of this multi-billion dollar

agreement.

to include the five Ws of “who, what, where, when and why,” along with the H for
“how or how much.” That last part falls on deaf ears at the major news networks. They

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 6



report almost endless concern about the potential implications of global warming but
there is virtually nothing about what happens if the United States does sign Kyoto.
What will it cost? How much will each American consumer pay?

As Cuba Gooding said in “Jerry Maguire,” “Show me the money!”

Unfortunately, the networks, especially the Big Three broadcast media, seem
unwilling to do just that. Only two stories on any network mentioned the potential cost
to American consumers of signing onto the global warming pact. Those two stories in
our study - one on the Fox News Channel and the other on ABC - were the only chance
for network news viewers to learn about the cost of this multi-billion dollar agreement.
Since one of those accounts was on cable, the numbers for the big three broadcasters are
even worse. Cost appeared in one
broadcast network story out of the

139 studied. Kyoto Cost Ignored

In Nearly Every Case

Bob Jamieson, of ABC News,
was one of the two reporters who
tried to answer the obvious question:
“How much?” In a July 23, 2001
report, Jamieson tackled the
agreement, “The administration says
it would hurt the U.S. economy by
costing jobs and raising the price of
energy $2,000 per family. It exempts
China and India, even though within
decades they will be the world’s ] stories About Cost
biggest polluters. And the [ Stories Neglecting Cost
administration believes it will
produce little change.”

That was it - all 15 seconds of it. That was the only report in any of the three
broadcast network news shows we studied that addressed the potential price of the
world agreement. The remaining 130 stories never attempted to put an exact figure on
the agreement.

The Fox News Channel addressed the issue - short, but to the point. Even so, it
was vastly more than most of its competitors. On March 28, 2001 Jim Angle explained
the treaty opposition, “One reason is that the treaty would not force reductions by the
developing nations including major polluters such as China, but it would have required
the United States to cut emissions by about 30 percent beginning in 2008.” He continued
with the essential two sentences. “Supporters say it would cost American families about

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 7



$100 a year. Critics said it would have doubled the price of energy, costing families
$2,700 a year.”

Though the networks weren’t forthcoming on the costs of Kyoto, they helped
promote plans that urge spending even more money. On April 20, 2004, ABC reporter
Barry Serafin did a story about the oceans and a report that advocated a new tax of up
to $4 billion on oil and gas royalties.

Serafin added: “Today’s report also says we simply need to be better educated
about the seas. It calls for making ocean studies part of the curriculum, starting in
kindergarten.” His story on this enormous proposal had no opposing view and ended
with a quote from Dr. Robert Ballard, who discovered the Titanic and, of course, also
advocated ocean studies. There was no explanation of what schools might have to drop
to include Dr. Ballard’s personal curriculum choice.

Criticism of Kyoto’s costs continues, though it seldom appears on the news
shows we studied. In May 2004, a group of international economists including three
Nobel laureates, called the Copenhagen Consensus, released an assessment of “the
numerous problems the world faces.” Out of 17 options, the three global warming
choices finished under the heading “Bad Projects” - ranked 15th, 16th and 17th.

The Consensus is far from right-wing. Its founder, Bjorn Lomborg, was described
by the Copenhagen Post as: “a former member of Greenpeace, an avowed homosexual,
a passionate vegetarian, and, by his own admission, his political leanings lie somewhere
between the left-wing Socialist People’s Party and the Radical Left.” The top two issues
on their list where they urge action are curing HIV / AIDS and working to end
malnutrition.

Criticism of Kyoto by the Copenhagen Consensus appeared on none of the
shows we analyzed.

Bipartisan Opposition to Treaty Unreported

The networks cited President Bush as blocking or pulling out of Kyoto about
one-third of the time (30 percent or 49 stories). That’s only partially true. Bush was only
one of many opponents, including the U.S. Senate, which must vote on all treaties. The
networks only made that point once in all 165 stories. They blamed Bush for U.S.
actions on the treaty 49 times more often than on the one story that discussed how the
Senate had voted unanimously 95-0 against Kyoto. That unanimous vote included

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE &



Democratic presidential candidate

Sen. John Kerry (D-Mass.), although Bush Blamed;
that is never discussed in any of the Senate Vote Ignored
165 reports.

On July 23, 2001, CBS reporter
John Roberts explained how other
nations were lining up against the
U.S. position on climate change.
“ After a marathon negotiating
session, they defiantly announced
they had rescued the Kyoto treaty the [7] Remaining Stories
president had tried to kill.” B Stories Criticizing Bush

D Stories Where Senate Vote Discussed

The Fox News Channel was the
only network to talk about the Senate
vote. Officially, it’s called the
Byrd-Hagel Resolution and passed the Senate in 1997. The news show obviously
remembered this overwhelming action by the Senate, because they were the only one to
report the vote during this period. On March 28, 2001 Sen. Don Nickles told Fox News,
“The Senate has already spoken on the Kyoto treaty and we had 95 votes that said we
wouldn’t ratify the Kyoto treaty because it didn’t apply to all countries.”

The rest of the networks handled the issue almost identically. The only essential
difference was how often they blamed the president for withdrawing from the treaty.
At NBC, they did so 19 times (40 percent), which was more than any other network
both by number and percentage. ABC only did so 10 times (23 percent), the lowest
numbers for the three broadcast networks.

In cable, the Fox News Channel only used the expressions twice (13 percent)
among those reports we studied and CNN used them three times (30 percent).

ABC’s May 30, 2001 story by reporter John Cochran was anything but typical
and about as close as the networks got to discuss the Senate vote. Cochran actually
mentioned something other than blaming President Bush, though he didn’t go far
enough to include the Senate resolution. He said, Bush “refused to take part in a global
warming treaty which the Clinton administration wanted but did not fight for...”

An NBC report in March 2001 was especially interesting because it not only
blamed President Bush for pulling out of the treaty but it also misrepresented the extent
of American support for Kyoto. NBC anchor Tom Brokaw discussed how President
Bush decided not to back the Kyoto treaty in this March 28, 2001 story: “Now to another

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 9



controversial decision on the environment from the Bush administration today which
announced that the president considers a worldwide treaty on global warming
worthless,” Brokaw reported. “The United States, after all, was a leading force for the
1997 Kyoto treaty...”

However, here are the facts: Only President Bill Clinton and several
environmental groups were advocating the treaty. The Senate voted 95-0 in a resolution
against it. The Senate vote certainly suggests the United States was far from a “leading
force for the 1997 Kyoto Treaty.”

No Science Debate Allowed

There is an aggressive debate over global warming and the science behind it. The
Russian Academy of Sciences recently agreed that the science of Kyoto is faulty.
According to Reuters, the academy said: “The Kyoto Protocol has no scientific
foundation,” as one of their conclusions about the treaty. That move didn’t jeopardize
Russia’s support for the pact, in part because Russia had to do it to be approved for
membership in the World Trade Organization. On network news, most of that scientific
debate doesn’t even exist. Broadcast news programs repeated the claim that global
warming is a given, that mankind is to blame for this “problem” or both 55 percent (77
stories) of the time. That’s roughly six times more often than they even admitted there
might be some scientific objection (9 percent/12 stories).

For example, consider this fairly typical comment - this one from CBS Evening
News reporter Jerry Bowen on August 29, 2002, “Whatever its cause, there is now
abundant evidence that the Earth is
having a heat wave.” Contrary to News Shows Deliver
Bowen’s statement, it is not clear that
the Earth is warming at all. Dr. S. Fred

Pro-Kyoto Position

Singer, president of The Science &

Environmental Policy Project, is one of |80

the most well-known and respected gg

opponents of global warming theory. |50

Singer, a professor emeritus of gg

environmental science at the University | 79

of Virginia, points out conflicting 10

evidence about whether the earth is 0 Broadcast News Cable News

indeed warming,.
] Pro-Kyoto Stories

He explained that the U.N. data B Stories Questioning Kyoto Science

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 10



showing the earth getting warmer disagrees with both data from satellites and weather
balloons. Neither of these show any change in global temperature since 1979 when the
satellite record began. Singer co-authored an article in August 2004 along with two
other warming skeptics, including Patrick ]J. Michaels, who has recently published a
book on the subject. They said: “The odd-record-out turns out to be the U.N."s
hot-surface theory.”

Michaels also explained in his new book, “Meltdown: The Predictable Distortion
of Global Warming by Scientists, Politicians, and the Media,” that “there are, no doubt,
some pretty strong internal feedbacks and checks that keep the surface temperature
within a relatively small range.”

Singer and Michaels are far from alone in their opposition. Frederick Seitz, the
past president of the National Academy of Sciences and president emeritus of
Rockefeller University circulated a document in 1998 called the “Oregon Petition” that
gathered more than 17,000 names
from scientists in various fields.

According to Seitz, “This treaty is, in Both Fox and CNN included

our opinion, based upon flawed -, .
A : opposition views 50 percent of the
ideas.” This view is rarely seen in our

study. time that they included the
pro-Kyoto viewpoint. While low,

The broadeast networks treated | that is still substantially better
than the broadcast networks.

the pro-Kyoto view on global
warming as a given. In other words,
they did one of three things: 1)
Accepted global warming as a fact; 2)
Blamed mankind for the problem; or 3) Both. They did this roughly six times more often
than they even admitted there might be some scientific objection. NBC was the worst of
all five networks, including cable. It took the pro-Kyoto view in 30 stories (64 percent).
It also had the lowest percentage of opposition to this view, only three stories (6
percent). That is a ratio of 10 to 1.

The cable networks did slightly better in our study. The Fox News Channel
mentioned the pro-Kyoto viewpoint often (10 stories/63 percent), but it also included
opposition views at a higher rate than any network (5 stories/31 percent). Both Fox and
CNN included opposition views 50 percent of the time that they included the
pro-Kyoto viewpoint. While low, that is still substantially better than the broadcast
networks.

CBS’s Jerry Bowen was all too typical. In part of a periodic series about climate
change in the Arctic, he traveled to Barrow, Alaska on August 28, 2002. Anchor John

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 11



Roberts introduced the report by actually entertaining some doubts about warming.
“Despite the ongoing scientific dispute over the cause, nature and even existence of
global warming, evidence of it can be now be found on U.S. soil.”

Bowen’s close of the story puts that issue to rest. “Barrow is a window on climate
change, a change that’s indisputable. The question is the cause: man, nature or some
combination.”

The networks raise questions that typically are based on the assumption global
warming already is occurring. The only question they seem willing to allow is about the
cause - man or nature. For this and mostly every other aspect of the debate, they rely
almost entirely on advocates from environmental groups.

One of the most self-serving
quotes along those lines came from a ) ]
CBS report July 15, 2001. Businessman Nowhere in the report does it
Jeremy Leggett, CEO of British solar explain that the NRDC is a liberal

energy firm Solar Century, was used environmental group that thinks

f h. “ t” mm t . CBS Y74 . . . .
O s expert commentaty the Bush “administration, in
called him simply, “Solar Energy

Producer.” According to Leggett, “We | catering to industries that put
keep pumping greenhouse gases into | America’s health and natural

the atmosphere, we are going to reap heritage at risk, threatens to do

a harvest of horror and that’s d t
accepted and it’s bewildering to DNOTE CIENINEEE UL Qi

consider why it's not accepted in the | environmental protections than
United States.” If carbon-based fuels any other in U.S. history,”
like oil and coal suddenly became

either expensive or limited because of
Kyoto, solar energy firms stand to make huge profits. CBS failed to make that point.

Contrast how that was handled with one of those extremely rare situations
where the networks quoted an expert who didn’t agree with the view they projected of
global warming. When that happened, NBC reporter Robert Hager did his best to
undercut him. Myron Ebell, who had worked on an environmental study for the
Competitive Enterprise Institute, had his organization referred to as, “a think tank
funded in large part by big oil companies” in the January 8, 2004 story. Nowhere among
their appearances are radical environmentalists ever given that type of investigative
treatment.

On June 6, 2001, CBS reporter John Roberts tried to put the science aspect of the
debate to rest. He began his report this way: “In the most comprehensive assessment

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 12



yet of the issue of global warming, a
team from the National Academy of
Sciences found compelling evidence
that the Earth is getting hotter as a
result of human activity.” He
followed up his intro with a quote
from David Hawkins from the
Natural Resources Defense Council,
“Well, the debate over the science is
over,” Hawkins boasted. “When we
burn coal and oil, we pollute the air, it
causes global warming. We know
what the problem is, we know what
the solution is. The time now is for
action.”

Nowhere in the report does it
explain that the NRDC is a liberal
environmental group that thinks the
Bush “administration, in catering to
industries that put America’s health
and natural heritage at risk, threatens
to do more damage to our
environmental protections than any
other in U.S. history.” And that’s
according to the NRDC’s own
website. More telling is the complete
lack of objectivity in Roberts” story.
In fact, the report is never questioned
and not one expert who might
disagree is consulted.

When network “science
experts” disagreed on global
warming, they still accepted the basic
premise, they just battled over the
result. CBS reporter Randall Pinkston
explained it this way in an April 28,
2002 story: “Terry Joyce, a scientist at
the Woods Hole Oceanographic
Institute, studies the effects of global
warming. He and other researchers

Networks Choose Animals

over American Citizens

The networks mentioned polar bears
three times as often as they mentioned any
possible cost attributed to signing Kyoto. It
didn’t stop there.

Two of those accounts were full
stories devoted to the fate of the furry
man-eaters. None devoted an entire story
to detail the possible financial impact of the
treaty on the United States economy.

Why tell Americans about the
realities of a treaty when you can focus on
cuddly animals that make good video?
From Arctic foxes to Winter Flounder,
global warming broadcasts focused more
on Mother Nature than essential facts
about Kyoto. Lobsters, birds, caribou, fish,
even plants filled the TV screens on a
regular basis.

The most obvious example of this is
the coverage of polar bears. Polar bear
peril was typical of the way networks
addressed issues involving nature.

In an Aug. 31, 2002 report about the
Arctic, CBS quoted Lee Cooper, chief
scientist of the Arctic expedition: “There are
a lot of organisms up here, including the
polar bear, that seem dependant upon sea
ice being present and so if the ecosystem
changes, the ice disappears, you may just
be able to see polar bears here in zoos in
the future.”

ABC anchor Peter Jennings echoed
that sentiment in a May 20, 2002 story.
“Finally from us this evening, the future of
polar bears.,” Jennings reported.
“Scientists believe they evolved about
200,000 years ago from their brown bear
ancestors. Today, there are more than
20,000 polar bears living in the wild, and
there may be trouble ahead.”

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 13



are increasingly sounding a new alarm, a paradox that global warming could produce
an abrupt climate change and cooler temperatures very soon.”

News report after news report took global warming for granted and often in
what the reporters and anchors said themselves, not just in the limited range of
“experts” chosen for the stories. On August 11 2002, ABC reporter Terry Moran
explained, “[C]limate specialists predict the longer global warming lasts and the
warmer the planet becomes, the more often we can look forward to this [bizarre
weather].” Here’s Moran again: On June 3, 2002, after he listed several possible impacts
from global warming, he then said, “The scientists note these kinds of projections are
iffy, but the basic science, as you say, they are certain of, and that is that global warming
exists, and humans help make it.” Moran didn’t acknowledge a dissenting view.

In a report from the same network just two weeks earlier on May 20, 2002,
reporter Richard Gizbert disagreed with Moran’s conclusion. “Not everyone agrees
global warming is a man-made phenomenon. But there is no arguing the effect it’s
having on Arctic wildlife...” Gizbert’s report on polar bears disputed the cause
mentioned in Moran’s story. Neither questioned the theory of global warming.

An ABC report on December 26, 2001 summed up the network scientific bias by
blaming “erratic” changes in weather on global warming. Reporter Neal Karlinsky
explained, “Scientists say there is a pattern here. The weather is becoming more erratic
for one main reason, the earth is getting warmer.” This perspective virtually guarantees
the networks are correct on the issue of global warming. If the weather gets warmer,
they were right. If it gets colder, they can blame that on warming. Right again. And,
lastly, if the weather simply changes and produces (as they mentioned in the story)
snow of all things in Buffalo on Christmas Eve, then they can say the weather is
changeable. They blame global warming for that, as well.

Even when the networks included specific financial data, it focused on the costs
of global warming - not of signing the agreement. On February 19, 2001, ABC World
News Tonight anchor Peter Jennings discussed a U.N. report on global warming in this
quote, “The U.N. says today that the economic loss alone has gone from $4 billion a
year in the 1950s to $40 billion a year in 1999 and going up.” By tracing global warming
far back into the era of Eisenhower and Elvis, the report made world governments,
especially the U.S., appear even more blameworthy for taking so long to act.

What the ABC report failed to mention is that, even into the 1970s, many
climatologists were claiming the world was in the midst of an ice age. In fact, that claim
still surfaces in some of the global warming reporting - blaming it for changes that
would ultimately make the world colder.

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 14



Conclusions and Recommendations

After analyzing 165 global warming network stories that aired between January
20, 2001 and September 30, 2004, it is evident that the networks present climate change
as an imminent catastrophe.

Anything the U.S. and other nations can do to head off this doomsday scenario,
no matter how costly, should be attempted - even if doesn’t work, according to a
majority of the network news programs we analyzed. The networks make little attempt
at balance on this pivotal issue. In fact, the stories we analyzed didn’t even include
opponents of global warming theory in any substantive manner.

One of the most telling examples of this came with CNN Tonight anchor Stephen
Frazier on March 31, 2001. Frazier was discussing the results of a new Gallup poll about
environmental views and then let his own view attempt to settle the debate. “As for the
environment, one of the issues of greatest concern is global warming, but how does that
rank among other environmental concerns? That’s the topic of a new Gallup poll.
Gallup Editor-in-Chief Frank Newport has the results.”

Newport went on to argue just how foolish Frazier’'s comment was. “Our key
point in global warming, in terms of American public opinion is that the country does
not seem to be overly concerned about it in general.”

He explained that only 33 percent viewed global warming a problem, barely half
of the number who considered water pollution a major concern. In fact, those who were
worried about global warming had actually declined from 1989, when 35 percent had
considered it an issue of concern. Somehow Frazier missed this essential point.

Unfortunately this was a common problem in the newscasts we studied. Anchors
and reporters consistently were biased. Only the Fox News Channel made an ongoing
attempt at balance.

It would be easy for network news programs to do better with very little effort.
Network reporters could expand their list of experts and rely less on the same
environmental groups. They could also do a better job of simply explaining both sides
of the issue - complete with costs and other possible results.

This report is designed to make it easier for journalists to do a better job of
reporting on the issue of global warming. It attempts to both highlight their biases and
commend those who did more in-depth reporting. The resources included at the end of
this study should make it possible for journalists to understand the issue better.

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 15



Here are a few recommendations for better and less-biased coverage in the
future:

1. Give some Balance: Cover major issues in depth from both sides. Those
reports should include experts from all aspects of an issue and lay out the
potential benefits and detriments of each perspective. They should make a point
of appropriately labeling each expert as well. Had that been done in this case,
every network would have touched on salient points at least once during the
three-and-a-half years of this study.

2. Follow the Money: The American public needs essential financial
information so it can make decisions. The lack of this information leads to
choices based on emotion, not fact. No nation has unlimited funds, so tough
choices have to be made. Those choices require facts. The networks need to press
Kyoto treaty advocates for hard numbers.

3. Be Skeptical of Environmentalists: The news media have no trouble
being skeptical of big business, but they seldom apply the same principles to the
environmental movement. And, rarely, do journalists investigate these so-called
experts’ agenda. They should. News reporters should ask them the same
questions about built-in biases, funding and conflicts of interest.

4. Track Balance Long Term: It is impossible to ensure that every story is
perfectly balanced. News events drive agendas back and forth across the political
spectrum. It is essential that the media find ways of tracking their performance
on major issues as a check against an ongoing bias on different topics.

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 16



Resources

If journalists expand the resources they rely on for global warming stories, their
reports could improve a great deal. Here is a short list of items that can help journalists
cover the global warming beat more effectively.

The Byrd-Hagel Resolution: This is the resolution (S.Res.98) that the Senate passed
in 1997 stating their reservations about the Kyoto treaty. Remember, it passed 95-0 -
the Senate voting unanimously against the pact. Here is a link to the PDF document.
(The link is long, so be sure to cut and paste the whole string into your browser.)

http:/ /frwebgate.access.gpo.gov/ cgi-bin/ getdoc.cgi?dbname=105_cong_bills&docid=f:
sr98ats.txt.pdf

The Copenhagen Consensus: From their own statement of purpose: “The basic
idea was to improve prioritization of the numerous problems the world faces, by
gathering some of the world’s greatest economists to a meeting where some of the
biggest challenges in the world would be assessed.” The Consensus climate change
paper, written by William Cline, also included opposition notes by Alan Manne and
Robert Mendelsohn. Contact information for all three is included in the Experts section.

http:/ /www.copenhagenconsensus.com/

The Energy Information Administration (EIA): This offshoot of the U.S.
Department of Energy was created by Congress in 1977. It is the DOE's statistical
agency and provides data, forecasts and analyses, including an extensive look at the
impact of signing Kyoto. Here is a link to that report:.

http:/ /www.eia.doe.gov/oiaf/ kyoto/kyotobtxt.html

American Council for Capital Formation: The ACCF and the ACCF Center for
Policy Research advocate for a strong and stable U.S. economy. The organization
promotes the view “that a nation’s economic strength and stability depend upon
well-thought-out economic and environmental policies to promote capital formation.”
They did a detailed economic analysis of global warming that included economic
models from several different sources. That report can be found here:

http:/ /www.accf.org / thorning1098.htm

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 17


http://www.copenhagenconsensus.com/
http://www.accf.org/thorning1098.htm

EXPERTS

Dr. S. Fred Singer

President

Science & Environmental Policy Project
1600 South Eads St., Suite 712-S
Arlington, VA 22202-2907
singer@sepp.org

http:/ /www.sepp.org/
(703) 920-2744

Patrick J. Michaels

Senior Fellow in Environmental Studies

Author of “Meltdown: The Predictable Distortion of Global Warming by Scientists,
Politicians, and the Media”

Cato Institute

1000 Massachusetts Avenue, N.W.

Washington D.C. 20001-5403

pmichaels@cato.org

www.cato.org

(202) 789-5200

Iain Murray

Senior Fellow International Policy
Competitive Enterprise Institute

1001 Connecticut Ave. NW, Suite 1250
Washington DC, 20036
imurray@cei.org

http:/ /www.cei.org

(202) 331 2257

Copenhagen Consensus

William R. Cline

Climate Change Author

Senior Fellow

Institute for International Economics
1750 Massachusetts Avenue, NW
Washington, DC 20036-1903
wcline@iie.com

http:/ /www.iie.com/publications/author_bio.cfm?author_id=44
W: (202) 328-9000

F: (202) 659-3225

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 18



Alan Manne

Climate Change Opponent Note Author

Professor of Operations Research, Emeritus

Management Science and Engineering

School of Engineering, Stanford University

Terman Engineering B

Stanford, California, 94305-4026

asmanne@pacbell.net

asmanne@attglobal.net

https:/ /stanfordwho.stanford.edu/lookup?search=manne

Robert Mendelsohn

Climate Change Opponent Note Author

Professor, School of Forestry & Environmental Studies
Yale University

Sage Hall

205 Prospect Street

New Haven, CT 06511

robert.mendelsohn@yale.edu

http:/ /www.yale.edu/forestry/bios/mendelsohn.html
(203) 432-5100

THE FREE MARKET PROJECT
is a division of the Media Research Center
Dan Gainor, Director
Charles Simpson, Research Analyst
www.freemarketproject.org

The Media Research Center
325 South Patrick Street * Alexandria, Virginia, 22314
(703) 683-9733 » www.mediaresearch.org

L. Brent Bozell III, President
Brent H. Baker, Vice President for Research and Publications
Richard Noyes, Research Director ®* Tim Graham, Director of Media Analysis
Michael Chapman, Director of Communications® Kristina Sewell, Research Associate
Geoff Dickens, Jessica Anderson, Brian Boyd,
Brad Wilmouth and Ken Shepherd, News Division Analysts
Eric Pairel, Director of Information Systems * Mez Djouadi, Webmaster
Heather Weir, Intern

WELCOME CLIMATE FOR WARMING BIAS - PAGE 19






	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22

